Mourad Abdellati (30 jaar) is planbeoordelaar bij de gemeente Haarlem. Samen met nog twaalf collega’s volgde hij de module Bbl van de BOB-opleiding Ambtenaar Bouw- en Woningtoezicht (ABW 1) incompany. “De opgedane kennis is essentieel voor mijn werk. Dat de opleiding incompany werd gegeven, vond ik ideaal. Dit bood grote voordelen.”
Mourad begon zijn loopbaan bij de gemeente Haarlem met een achtergrond in bedrijfsadministratie en social work. Eerst ondersteunde hij de vergunningverleners, volgde de opleiding Elementaire Bouwkunde A, en kreeg vervolgens de kans om zelf vergunningverlener te worden. “Een leuke uitdaging”, aldus Mourad. “Hoewel ik geen bouwkundige achtergrond had, kon ik me dankzij mijn ervaring met vergunningen en ontheffingen snel inwerken. Uiteindelijk werd ik gevraagd om ook de module Bbl (Besluit bouwwerken leefomgeving) van de opleiding ABW 1 te volgen om meer inzicht te krijgen in mijn werk.”
Mourad’s werkdag speelt zich grotendeels af op kantoor, waar hij bouwplannen toetst en vergunningen verleent, bijvoorbeeld voor gevelwijzigingen, funderingsherstel, dakkapellen of zonnepanelen. “Onze toezichthouders controleren ter plekke of de bouwwerkzaamheden aan de vergunningen voldoen,” licht hij toe. “Soms ga ik mee om praktijkervaring op te doen.” De afwisseling maakt het extra boeiend: “Ik verdiep me in de bouwtekeningen en bestudeer niet alleen de gevel, maar ook de verborgen binnenconstructies. Elke aanvraag is uniek, en daarmee uitdagend.”
Soms behandelt Mourad ook aanvragen voor monumentale panden. “Superleuk, want ik heb altijd al een fascinatie gehad voor historische gebouwen. Het is heel interessant om deze panden te doorgronden en te zien welke aanpassingen nodig zijn. Zelfs bomen in monumentale tuinen vallen onder onze vergunningverlening. Dit vereist een specifieke aanpak, wat mijn werk extra interessant maakt.”
Tijdens de module Bbl leerde Mourad alles over de binnenkant van gebouwen. “Die kennis is essentieel voor mijn werk, vooral bij het toetsen van bouwtechnische aspecten en omgevingsplannen”, benadrukt hij. “Dit omvat zaken als brandveiligheid, ventilatie en bijvoorbeeld isolatie. Alles wat je nodig hebt kortom bij het beoordelen van aanvragen op basis van bouwtechnische aspecten en omgevingsplannen.” Het meest interessant vond Mourad het vak Brandveiligheid. “Het laat je anders naar de brandveiligheid van gebouwen kijken, zelfs in je eigen woning en openbare ruimtes.”
Mourad was vanuit de gemeente Haarlem het aanspreekpunt voor het incompanytraject. Hij regelde de locatie en bracht dertien deelnemers samen: collega’s van de gemeente Haarlem, van zijn eigen afdeling, én van Omgevingsdienst IJmond. Hij is een groot voorstander van incompany: “De kleinschalige setting zorgt voor optimale aandacht van de docent en je voelt je vrijer om vragen te stellen of grapjes te maken, omdat je elkaar al kent. Dit maakt de lessen levendiger en de samenwerking beter.”
Een extra voordeel is dat hij nu collega’s spreekt die hij voorheen nooit sprak. “En bij vragen weten we elkaar te vinden en kunnen we elkaar snel helpen. Bovendien motiveer je elkaar: je zit in hetzelfde proces en wilt allemaal de opleiding halen!” Mourad wil dan ook de volgende module, Omgevingswet, incompany regelen. De start staat gepland voor september.
Voor Mourad is het essentieel om zich voortdurend te ontwikkelen. “Wet- en regelgeving veranderen continu. Neem de komst van de Omgevingswet; mensen die vijf jaar geleden hun diploma hebben behaald, moeten opnieuw worden opgeleid. Het is cruciaal om up-to-date te blijven om burgers goed te kunnen helpen en professioneel over te komen. Ik wil burgers goed te woord kunnen staan en helpen, en dat kan alleen door opleidingen te volgen, relevante stukken te lezen, ervaring op te doen en te leren van ervaren collega’s. Het is een compleet pakket.”
Zijn ambitie is om senior vergunningverlener te worden of een expert in een specifiek vakgebied. Ook lesgeven trekt hem: “Het lijkt me waardevol om mijn kennis en ervaring te delen met anderen en hen te inspireren. Om zover te komen, moet je jezelf blijven ontwikkelen.” Tot slot benadrukt Mourad het belang van een bevlogen docent voor het leerproces. “Onze docent voor de Bbl-module, Ton van Buggenum, was een enorme inspiratiebron. Hij maakte de lessen levendig en toegankelijk, en dat hielp ons enorm.”