Onze functiegerichte opleidingen bevatten een vast onderdeel: soft skills- en sociale vaardigheidstrainingen. Om je medewerkers optimaal te laten presteren, is het essentieel dat zij beschikken over de juiste communicatietools. Weten hoe je leiding moet geven aan je team en wat de do’s en don’ts zijn. Naarmate je carrière vordert, wordt het ook belangrijker om inzicht te hebben in je eigen persoonlijkheid en te begrijpen hoe anderen functioneren. Deze aspecten zijn geïntegreerd in onze opleidingen en gestructureerd op verschillende niveaus, passend bij de opleiding.
In het voorjaar van 2024 is een start gemaakt met het vernieuwen van onze soft skills- en sociale vaardigheidstrainingen, zowel onze korte trainingen als de modules binnen de functiegerichte opleidingen. In samenwerking met huidige en nieuwe trainers zijn alle onderdelen – van leerdoelen en eindtermen tot lesprogramma’s, oefeningen en examens – uitgebreid geëvalueerd. Om te waarborgen dat onze trainingen aansluiten bij de huidige maatschappelijke eisen en kwaliteitsnormen, was deze herziening noodzakelijk.
Na de revisie hebben alle trainers in september deelgenomen aan een ’train-de-trainer’-sessie, waarin ze op de hoogte werden gebracht van de veranderingen en getraind in de nieuwe opzet. Met de introductie van nieuwe ondersteunende materialen en tools zijn ze nu volledig voorbereid om de vernieuwde trainingen te geven.
Trainer Laurens Raven: “Ik heb de samenwerking met de collega trainers als zeer prettig ervaren. Tijdens de bijeenkomsten zijn we snel en effectief tot de kern van de trainingen gekomen, waarbij er ruimte was voor input van de trainers. Het delen van ervaringen en invalshoeken heeft geleid tot kwalitatief sterkere trainingen die goed aansluiten bij de vragen en behoeften binnen onze sector.”