Frank Doelare is al 16 jaar een bekend gezicht bij BOB-KOB. Als opleidingsmanager heeft hij namelijk dagelijks contact met cursisten, docenten, bedrijven en experts in de bouw. Met één doel: zorgen dat deelnemers de optimale opleiding volgen om zich te ontwikkelen in hun vakgebied!
Frank heeft veel ervaring in het onderwijsveld. Met zowel een bouwkundige- als een onderwijskundige opleiding, is het geen toeval dat hij, na een loopbaan als ROC-docent, nu al jarenlang als opleidingsmanager actief is. “Mijn passie ligt bij het helpen ontwikkelen van mensen. Het is prachtig om de groei te zien die onze cursisten doormaken.”
Als opleidingsmanager zou je Frank een spin-in-het-web kunnen noemen, die continu bezig is met de laatste ontwikkelingen in het vakgebied. “De wereld verandert razendsnel, ook in de bouw. Van de Wet kwaliteitsborging tot de uitdagingen op duurzaamheidsgebied, van de ontwikkeling in BIM en ICT tot nieuwe wetgeving. Maar ook de veranderingen bij de bouwbedrijven zelf. Dat heeft weer invloed op de kennis en de competenties van vrijwel alle functiegroepen. Daarom heb ik continu contacten met externe experts, bouwbedrijven en onze praktijkdocenten. Want wij willen onze opleidingen up-to-date houden, dat is echt een on-going proces.”
“We spiegelen onze ideeën ook in de markt, zodat onze aanpak goed aansluit op de behoefte van de marktpartijen. Daarom spar ik bijvoorbeeld met directies van bouwbedrijven, maar ik heb ook veel contact met de deelnemers van onze opleidingen. Het is voor mij heel simpel: buiten gebeurt het. Daar vinden ontwikkelingen plaats en daar moet ik dus mijn voelsprieten uitzetten.”
Ook de vele contacten met de deelnemers zijn essentieel. “Ik zorg dat ik altijd aanwezig zijn bij de openingen van een cursus, maar ook bij bouwplaatsbezoeken en bij examens. Bij die bouwplaatsbezoeken kom ik soms ook weer professionals tegen die ik kan benaderen om docent te worden, zo bouw ik ons netwerk steeds verder uit. Maar vooral het contact met de cursisten is enorm waardevol. Het is prachtig om van dichtbij de persoonlijke ontwikkeling mee te maken van die mannen en vrouwen. Want dat is waar we het uiteindelijk voor doen.”
“Een belangrijk aspect in onze aanpak is dat de mensen leren reflecteren. Op zichzelf, hun omgeving en hun ontwikkeling. Want met alleen kennis overdragen kom je er niet, het gaat erom dat je inzicht krijgt in jezelf en je omgeving, zodat je het geleerde effectief kunt toepassen. Zodat ze echt een versie 2.0 van zichzelf worden.”
Een goed voorbeeld van het doorontwikkelen van opleidingen is de opleiding BIM-Engineer. “Voorheen hadden we de opleiding Werkorganisator, waarin ook aandacht was voor BIM. Maar we merkten dat in de markt de functietitels werkorganisator en BIM-engineer soms door elkaar worden gebruikt. Daarom hebben we nu een splitsing gemaakt, waarbij de opleiding BIM-Engineer specifiek bedoeld is voor mensen met een achtergrond als BIM-modelleur. In de kern leren zij om een realiseerbaar, bouwtechnisch bruikbaar integraal ontwerp te maken, waarmee hun collega’s direct aan de slag kunnen.”
Voor Frank is juist de grote afwisseling wat zijn werk zo leuk maakt. “Ik ben dagelijks met mensen in gesprek om te kijken wat er speelt in de markt, welke ontwikkelingen er zijn en hoe we dat kunnen integreren in ons aanbod. En in mijn contacten met de deelnemers merk ik direct of onze aanpak aansluit bij hun ontwikkeldoelen. Ja, eigenlijk heb ik al 16 jaar een ontzettend leuke baan!”